Muziekgenres: Blues |
Toonladder | Noten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
C majeur pentatonisch | C | D | E | G | A | C | |
C majeur blues | C | D | E♭ | E | G | A | C |
A mineur pentatonisch | A | C | D | E | G | A | |
A mineur blues | A | C | D | E♭ | E | G | A |
Snaar | Fret 1 | Fret 2 | Fret 3 | Fret 4 | Fret 5 | Fret 6 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
e (1e snaar) | G | A | |||||||||||||||
B (2e snaar) | D | E♭ | E | ||||||||||||||
G (3e snaar) | A | C | |||||||||||||||
D (4e snaar) | E♭ | E | G | ||||||||||||||
A (5e snaar) | C | D | E♭ | ||||||||||||||
Lage-E (6e snaar) | --- niets --- |
Blues pentatonisch majeur | Blues pentatonisch mineur | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toonladder | Noten | Toonladder | Noten | |||||||||||||
C | C | D | E♭ | E | G | A | C | Cm | C | E♭ | F | G♭ | G | B♭ | C | |
D | D | E | F | F♯ | A | B | D | Dm | D | F | G | A♭ | A | C | D | |
E | E | F♯ | G | G♯ | B | C♯ | E | Em | E | G | A | B♭ | B | D | E | |
F | F | G | A♭ | A | C | D | F | Fm | F | A♭ | B♭ | C♭ | C | E♭ | F | |
G | G | A | B♭ | B | D | E | G | Gm | G | B♭ | C | D♭ | D | F | G | |
A | A | B | C | C♯ | E | F♯ | A | Am | A | C | D | E♭ | E | G | A | |
B | B | C♯ | D | D♯ | F♯ | G♯ | B | Bm | B | D | E | F | F♯ | A | B | |
D♭ | D♭ | E♭ | F♭ | F | A♭ | B♭ | D♭ | C♯m | C♯ | E | F♯ | G | G♯ | B | C♯ | |
E♭ | E♭ | F | G♭ | G | B♭ | C | E♭ | D♯m | D♯ | F♯ | G♯ | A | A♯ | C♯ | D♯ | |
F♯ | F♯ | G♯ | A | A♯ | C♯ | D♯ | F♯ | F♯m | F♯ | A | B | C | C♯ | E | F♯ | |
A♭ | A♭ | B♭ | C♭ | C | E♭ | F | A♭ | A♭m | G♯ | B | C♯ | D | D♯ | F♯ | G♯ | |
B♭ | B♭ | C | D♭ | D | F | G | B♭ | B♭m | B♭ | D♭ | E♭ | F♭ | F | A♭ | B♭ |
↓ Type 12-Bar Blues | Maatverdeling → | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12-Bar langzame bluesprogressie | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | V |
12-Bar snelle bluesprogressie | I | IV | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | V |
Blues majeur akkoordprogressies | ||||||
↘ Toontrap | Toonsoort → | E | G | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|---|---|
I | E(7) | G(7) | A(7) | B(7) | C(7) | D(7) |
IV (als majeur) | A(7) | C(7) | D(7) | E(7) | F(7) | G(7) |
IV (als mineur) | Am(7) | Cm(7) | Dm(7) | Em(7) | Fm(7) | Gm(7) |
V | B(7) | D(7) | E(7) | F♯(7) | G(7) | A(7) |
Blues mineur akkoordprogressies | ||||||
↘ Toontrap | Toonsoort → | Em | Gm | Am | Bm | Cm | Dm |
---|---|---|---|---|---|---|
I | Em(7) | Gm(7) | Am(7) | Bm(7) | Cm(7) | Dm(7) |
IV | Am(7) | Cm(7) | Dm(7) | Em(7) | Fm(7) | Gm(7) |
V (als mineur akkoord) | Bm(7) | Dm(7) | Em(7) | F♯m(7) | Gm(7) | Am(7) |
V (als majeur akkoord | B(7) | D(7) | E(7) | F♯(7) | G(7) | A(7) |
12-Bar Blues | |||||||||||||
Maat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | Geluidsfragment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Variatie 1 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | V | |
Variatie 2 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | I | |
Variatie 3 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | V | I | I | |
Variatie 4 | I | IV | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | V | |
Variatie 5 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | IV | V | I | V |
8-Bar Blues | |||||||||
Maat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Geluidsfragment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Variatie 1 | I | V | IV | IV | I | V-IV | I | V | |
Variatie 2 | I | I | IV | IV | I | V | I-IV | I-V | |
Variatie 3 | I | I | I | I | IV | IV | V | I | |
Variatie 4 | I | V | IV | IV | I | V | I | V | |
Variatie 5 | I | I | I | I | IV | IV | V | V | |
Variatie 6 | I | I | I | I | IV | V | I | V | |
Variatie 7 | IV | IV | I | I | V | IV | I | V-I |
16-Bar Blues | |||||||||||||||||
Maat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Geluidsfragment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Variatie 1 | I | I | I | I | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | I | |
Variatie 2 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | V | IV | IV | I | I | I | I | |
Variatie 3 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | IV | IV | I | I | V | V | I | I | |
Variatie 4 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | V | IV | V | IV | I | I | |
Variatie 5 | I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | V | IV | I | I | I | I |
Blues in the key of E |
De song gebruikt telkens wisselende basnoten, waarbij de basnoten het mooiste klinken als deze met "Palm Muting" worden gespeeld. De basnoten kunnen het beste met de duim worden gespeeld, de andere noten met de wijs- en middelvinger. Er zit een beetje een "Ragtime feel" in het ritme. |
> | |
Pedal-Tone Riff in the key of A (basis) |
Dit slagritme, samen met de vier varianten hier beneden, gebruikt een zogeheten "Pedal Tone". Dat is een enkele noot die in een doorgaand tempo wordt gespeeld, als een soort drijvende kracht achter de muziek. Ook hier geldt weer de basnoten met de duim te spelen, en het gesyncopeerde ritme er overheen, met de wijs-, middel- en ringvinger. |
Pedal-Tone Riff in the key of A (variaties) |
Dit zijn vier varianten op het Pedal-Tone Riff slagritme zoals hierboven besproken. Met name de syncopen zullen in het begin wat lastig zijn bij een tempo van 120 bpm, dus als je deze variaties wilt oefenen, is het advies om rustig aan te beginnen. |
12-Bar Blues Medium Shuffle |
Een klassieke Blues Shuffle in E majeur, met de basis I IV V akkoordprogressie, waarbij de akkoorden in "Power Chords" zijn genoteerd.dit is waarschijnlijk het meest gespeelde Blues ritme ooit. Een shuffle klinkt het beste als:
|
Chord Slide (ook wel bekend als "Axe Song") |
Dit is ook een bijzonder populair ritme. Let goed op: je speelt nooit op de eerste tel in de maat. Om dit te spelen moet je ieder akkoord op de tweede tel spelen, en dan een slide over twee frets naar beneden maken. Dit heet een "Axe Song" omdat zwarte slaven in het verleden, tijdens het blues zingen gedurende hun slavenarbeid, het neergaan van de hakbijl (of ander gereedschap), als de eerste tel van het lied beschouwden. |
Straight Eights Blues-Rock |
In dit stuk speel je eerst de akkoorden en dan de losse noten. Het stuk geeft een gevoel alsof het recht-toe-recht-aan in achtste noten is geschreven, en krijgt daardoor een beetje een Rock gevoel. Overigens is dit stuk ook prima te spelen als een basis Shuffle, je krijgt dan wat meer een bluesy sound. |
Straight Eights Blues-Rock (variatie met septiem akkoorden) |
Dit is een variatie op het voorgaande muziekstuk waarbij de rechterhand (de "Picking Hand") hetzelfde moet doen, alleen zijn er veel meer noten. Een tweede moeilijkheid zit 'm in de F7 en G7 akkoorden, die op de 6e en 8ste positie gespeeld moeten worden. Dit gebeurt voor het eerst in de vierde maat. |
Straight Eights Blues-Rock (variatie met open akkoorden) |
Dit is een variatie op de voorgaande ritmes, nu met allemaal open akkoorden, maar er is wel een slagaanduiding toegevoegd met up- en downstrokes. Zorg ervoor dat ieder akkoord "strak" gespeeld wordt (geen "ringing" effect). Dan krijg je het wat percussieve geluid dat bij dit type ritmes hoort. |
Shuffle in B.B. King stijl |
Dit is een zogeheten upbeat slagritme, met een behoorlijk snel tempo. Een slagritme dat bijzonder geschikt is voor gebruik in gemiddelde tot snelle blues shuffles. Het probleem met dit soort slagritmes is vaak, dat het lastig is het tempo precies vast te houden. |
Snelle Blues Shuffle (Horn-Punch Rhythm) |
Ook dit is een snelle Blues Shuffle, en met het "Horn-Punch" ritme wordt bedoeld, dat je jezelf voorstelt dat er een blazerssectie meespeelt, die een soort staccato-achtige noten (punches) uitstoot. Dat betekent dat je de noten op de gitaar kort en "snappy" (afgebeten) moet spelen. De turnaround in dit fragment komt tot stand door een halve slide te maken van het F9 naar het E9 akkoord. Typisch voor een turnaround is, dat heel vaak de turnaround tot stand komt door een halve slide boven of onder het 7 (septiem) akkoord, te spelen. |